Köpvillkor för webbshop

Ditt förtroende är viktigt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du handlar i vår webbshop, Det är därför viktigt för oss att köp ska göras utifrån tydliga och enkla villkor. Allt detta regleras här – i våra köpvillkor. Innehållet kan förändras och därför ska du alltid läsa här innan du genomför ett köp.

Du handlar säkert online med kort, konto och faktura.
Alltid 30 dagars ångerrätt och öppet köp. (Öppet köp gäller inte presentkort, metervaror, beställningsvaror, stora möbler märkta med "4-7 arbetsdagar" eller om du använt produkten.)

Returnera enkelt i någon av våra butiker.

 

14 dagars ångerrätt (gäller stora möbler märkta med 4-7 arbetsdagar)
Dina personuppgifter är trygga hos oss. Vi delar dom aldrig med tredje part.

Allmänt

Innehållet på denna webbplats är upphovsrättsligt skyddat och tillhör Hemtex AB. Hemtex hemsida kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte står under vår kontroll. Vi ansvarar inte för innehållet på dessa webbplatser. Alla försök till stöld eller bedrägerier på Hemtex webbshop polisanmäls. Hemtex förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Du som kund ansvarar för att dina inloggningsuppgifter inte kommer i orätta händer. När du anger din e-postadress och mobilnummer samtycker du till att vi skickar ditt eventuellt glömda lösenord till dig via e-post, samt leveransaviserar via sms.

 

Produktvisning

Vi är måna om att visa produkterna på ett tydligt och korrekt sätt. Vi kan dock inte garantera att de färger som visas exakt återger de färger som produkterna har i verkligheten eftersom färgåtergivningen beror på inställningar i din dator och på din skärm. Hemtex reserverar sig för eventuella faktafel när det gäller produktinformation. Sortiment kan skilja mellan webbshop och fysisk butik. Vanligtvis finns alla produkter som visas på hemsidan inne i lager för Hemtex webbshop. Undantag kan förekomma, och vi reserverar oss för eventuella lagersaldofel. Om en vara är slut i webbshopen framgår det i klartext vid respektive vara.

 

Produktrecensioner

I samband med ett köp hos oss skickar vi ett e-post efter att du mottagit varan och ber dig skriva in en produktrecension. Vi gör detta för att få recensioner av produkter som visas på våra webbplatser. Vi kommer att skicka ett e-postmeddelande om produktrecensioner som en del av detta avtal. Om du väljer att lämna en produktrecension gör du det och ger ditt samtycke.

 

Priser

Priserna på Hemtex webbshop är angivna i svenska kronor. Hemtex reserverar sig för eventuella faktafel när det gäller varans pris. Kampanjpriser kan skilja mellan webbshop och fysisk butik. Prissänkta varor gäller, om inget annat anges, så länge lagret räcker.

 

Betalsätt

I Hemtex e-handel kan du handla via Klarna Checkout och följande betalsätt accepteras:

  • Faktura 30 dagar
  • Delbetalning
  • Kontokortsbetalning
  • Banköverföring
  • Direktbetalning


Faktura
När du väljer fakturabetalning skickas varorna alltid till din folkbokföringsadress.
OBS! Fakturan från Klarna skickas endast per e-post, till den e-postadress du angivit vid beställning.
Läs mer om villkor för Klarna faktura

Avbetalning
Vill du avbetala din order erbjuder vi Klarna konto. 
Läs mer om Klarna konto

Läs mer om Klarnas villkor för Shoppingtjänsten

Läs mer om Klarnas dataskyddspolicy

 

Leveranssätt

När paketet finns på ditt utlämningsställe får du en avisering via sms till det mobilnummer du angett vid beställning. Du behöver legitimera dig på ditt utlämningsställe. Hämtar någon annan ditt paket behöver både din och mottagarens legitimation att visas.

Om leveransen försenas vill vi att du kontaktar kundservice@hemtex.se Hemtex ansvarar inte för skador till följd av försenad leverans. Leveranser kan endast göras inom Sverige. Hemtex tillämpar inte delleverans om en eller flera varor i beställningen ej kan levereras. Istället skickas de varor som kan levereras och de varor som inte kan levereras krediteras kunden. Om du handlar som medlem och ditt köp har leveranssätt ”Till närmsta serviceställe” och översteg 599 kr från början debiteras du självklart ingen fraktkostnad. Information om delleverans skickas separat.

 

Frakt

Fri frakt vid order över 599 kr för dig som är medlem i Club Hemtex
Levereras med Postnord Mypack Collect till valfritt utlämningsställe. 

 

Outlösta paket

Ditt paket ligger i 7 dagar på valt utlämningsställe. Du har möjlighet att förlänga liggtiden via Portnord-appen med ytterligare 7 dagar så att det ligger totalt 14 dagar. Outlösta paket från utlämningsställe debiteras en avgift på 150 kr (inkl moms) för frakt och omkostnader. Kostnaden debiteras dig via samma betalsätt som du gjort ditt köp. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som outlöst och debiteras automatiskt.

I butik ligger ditt paket i 14 dagar. Efter 14 dagar skickas ditt paket tillbaka till vårt lager. Och vi tar ej ut en avgift för outlöst paket. 

 

Transportskador

Vi står för transportrisken, d.v.s. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

 

Ångerrätt och öppet köp

Du som konsument har alltid rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar vid beställning via www.hemtex.se. Ångerfristen gäller från den dag du mottagit varan. Varan ska vara oanvänd och i nyskick, men du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Hemtex förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag i det fall du har använt varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att testa varans egenskaper och funktion. Efter retur kontrollerar vi om varan har använts på ett sådant sätt. Prisavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara som du har köpt samt vilken värdeminskning som har uppstått på grund av hanteringen. Ångerrätten gäller inte köp som har samband med av dig bedriven näringsverksamhet.

För utnyttjande av ångerrätten ska varan skickas per post till Hemtex eller returneras direkt i någon av Hemtex butiker.

Så här returnerar du i butik:
Ta med dina varor till butik och ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen som du fick i samband med ditt köp. Det är kostnadsfritt att returnera i butik.

Så här skickar du in en retur:
På Hemtex.se kan du registrera din retur under ”Mina Sidor”. Om du saknar tillgång till ”Mina Sidor”, kan du enkelt skapa ett konto hos oss. Du kan även kontakta kundservice via e-post kundservice@hemtex.se eller via telefon 033 - 20 84 00, så hjälper vi dig med din retur. Ange ditt ordernummer, för- och efternamn i ditt meddelande till kundservice. Vi kommer att skicka en fraktsedel som QR-kod via Postnord. Koden visar du hos ombudet som skriver ut fraktetiketten åt dig. Glöm inte att spara inlämningskvittot, det är ditt bevis på att du har returnerat. Returkostnaden på 69 SEK dras från det återbetalade beloppet.

Du kan även använda dig av Konsumentverkets ångerblankett.

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer du att få en återbetalning på samma betalsätt som du har gjort ditt köp inom 14 dagar från det att vi tagit emot returnerade varor.

Returer

Produkter köpta på Hemtex.se kan skickas tillbaka till oss eller returneras i någon av våra butiker. Om du returnerar hela din order och inget är skadat, betalar vi tillbaka hela beloppet, inklusive ursprungsfrakten samt ev. avi-avgift. Återbetalning sker med samma betalsätt som du använde vid köpet.

Klicka här för mer information om hur du går tillväga när du vill returnera.

 

Reklamation

Är varan trasig eller felaktig när den anländer till dig har du tre års reklamationsrätt. Hemtex AB åtar sig att inom reklamationsfristen kostnadsfritt åtgärda felet genom att lämna en ny vara, eller utbetala köpbeloppet (inklusive eventuella övriga kostnader) till dig som kund. Om du upptäcker att varan är trasig eller felaktig ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Kundservice. Om Hemtex konstaterar att varan var trasig eller felaktig när den anlände till dig och du önskar återbetalning får du köpbelopp i retur via samma betalsätt som köpet skedde alternativt en ny vara. Återbetalning sker inom 30 dagar från det Hemtex mottagit varan och konstaterat att den var felaktig eller trasig när den anlände till dig.

 

Ångerrätt (Stora möbler)

Vi hoppas att du blir nöjd med din vara, men skulle du ångra ditt köp lämnar vi 14 dagar ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Ångerrätten ger dig som privatperson rätt att, utan extra kostnad, kontrollera produkten innan den returneras inom ångerfristen. Om produkten endast har testats eller kontrollerats på samma sätt som i en vanlig butik, har du rätt till hela köpesumman och återbetalning av fraktkostnader. Om produkten har använts (under ångerfristen) och detta har lett till en minskning av värdet, kommer Hemtex AB att göra ett avdrag i köpesumman motsvarande den objektivt minskade värdet på varan, innan resten av köpesumman och fraktkostnaderna återbetalas. Du har 14 dagars ångerfrist från den dag du har mottagit varan. Om du inte vill behålla varan måste du returnera den så snart som möjligt efter mottagandet.

Byta/returnera möbler och större varor genom att skicka tillbaka till webbutiken:

Det gäller särskilda regler för retur av möbler och större varor som köpts på Hemtex.se. Om du är osäker på hur din vara klassificeras kan du kontakta kundservice@hemtex.se. Vid användning av ångerrätten för retur av stora möbler måste du kontakta Hemtex Kundservice. Retur kan inte göras via Mina sidor eftersom hämtning måste bokas av Hemtex. Kunden betalar returfrakten, och möbeln måste returneras i originalförpackningen. Kontakta kundservice på kundservice@hemtex.se eller telefon: 033-208400.

Om originalförpackningen är bruten ansvarar du själv för att varan är väl förpackad för transport. Transportören kan vägra ta emot varor som uppenbart har bristfällig förpackning. Alla returnerade varor kommer att inspekteras vid mottagandet för att fastställa eventuell minskning av retursumman.

Om varan returneras med skadad eller saknad originalförpackning, eller om varan inte ser ut som ny, kommer det att bli en minskning av retursumman enligt följande satser:

Skada på förpackning eller saknad av originalförpackning ger minst 25% minskning av retursumman. Skada på vara eller om varan ser ut som använd ger minst 50% minskning av retursumman.

Varor som levereras platt (t.e.x bordsskiva)vara som har monterats ger minst 50% minskning av retursumman. Varan ska returneras monterad. Demontera inte en vara som har monterats.

 

Tvist

Vid eventuell tvist följer Hemtex webbshop rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Klicka här för att läsa mer om ARN

Du kan också använda EU-kommissionens onlineplattform för klagomål som du hittar här.

 

Personuppgifter

För information om Hemtex behandling av dina personuppgifter, se Information om behandling av personuppgifter. Om du begär begränsning av behandling av dina personuppgifter enligt tillämplig dataskyddslagstiftning kommer vi inte att kunna uppfylla våra skyldigheter gentemot dig under den tid som behandlingen begränsats.

 

Säkerhet

Alla betalningar på Hemtex.se hanteras av Klarna som är säkerhetscertifieradeenligt PCI-DSS. Du har alltid rätt att delges den information vi har lagrad om dig, samt att få den raderad om den är felaktig eller irrelevant. Om det är aktuellt kontaktar du Kundservice@hemtex.se

 

Force majeure

Med force majeure avses bland annat strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar eller import- och exportförbud hos Hemtex eller våra leverantörer. Under force majeure skjuts Hemtex förpliktelser upp. Om force majeure råder längre än 2 månader äger såväl du som Hemtex rätt att upphäva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Kontakt

Hemtex AB
Org.nr, 556132-7056
Kundservice
Postadress: Box 495, 501 13 BORÅS
E-post: kundservice@hemtex.se
Telefonnummer 033-20 84 00
Moms reg.nr.: SE-556132-7056-01