Vägledning och hjälp

Här nedan hittar du länkar till hjälp med mätning, mer information om produkterna och allmän information om leverans och underhåll. Om du har ytterligare frågor kan du kontakta vår kundtjänst.

Mätning

Besök någon av våra sidor ovan och läs noggrant igenom hur mätningen ska göras. Överväg om solavskärmningen ska täcka den utvändiga fönsterbrädan eller bara fönstret. Följ instruktionerna noggrant för bästa möjliga resultat. Kom ihåg att det inte är vanlig returrätt på måttanpassade produkter. Behöver du hjälp? Kontakta vår kundtjänst på tel 033-20 84 00 eller skicka e-post till kundservice@hemtex.se 

Leverans- och fraktalternativ

Hämta i butik - hämta varorna i din önskade Hemtex-butik. För måttbeställda varor är leveranstiden normalt cirka 5 veckor. Hemleverans till privata adresser levereras av PostNord. För måttbeställda varor är fraktkostnaden på 300 kr. 

Är det möjligt att annullera eller ändra min order efter beställning?

Eftersom varje order produceras efter beställning är det inte möjligt att ändra eller avbryta en order som har lagts.

Färgavvikelser

Vi förbehåller oss rätten till eventuella färgavvikelser på produkterna i webbutiken. Även om vi gör vårt yttersta för att bilderna på de måttbeställda varorna ska vara så representativa och överensstämma med verkligheten så mycket som möjligt. Ibland kan färger upplevas annorlunda på olika bildskärmar, och vi kan inte garantera att bilderna återger de verkliga produkterna med 100% noggrannhet.

Montering

Monteringsinstruktioner medföljer i paketet. Dessa kan även laddas ner på produktsidan. Vi kommer också att lägga upp monteringsvideor löpande.

Skruvar

Eftersom det finns många olika typer av väggmaterial följer inga skruvar med till den måttanpassade solavskärmningen. Kontakta ditt lokala byggvaruhus för de bästa råden om val av skruvar och fästelement.

Rengöring och underhåll

Vi rekommenderar dammsugning på låg effekt på alla måttbeställda varor. 
 
Gardinhöjder och hissgardiner

Vi rekommenderar att gardinerna kemtvättas, vissa gardinhöjder kan också tvättas. Observera att vid eventuell tvätt eller kemtvätt kan det uppstå en krympning på 3-6% i bredd/höjd. Det kan också uppstå mindre färgskillnader. Vi rekommenderar därför att man alltid tvättar alla gardiner i samma rum samtidigt.

Ångerrätt

Ångerrätten gäller tyvärr inte för måttanpassade produkter enligt §22e i ångerrättslagen.  

Reklamation

Om det upptäcks fel eller brister på en vara måste du inom skälig tid efter att detta upptäckts meddela oss att du vill åberopa en brist (reklamation). Fristen för att reklamera är dock inte kortare än två månader från den tidpunkt då du upptäckte bristen. Reklamation måste ske senast 3 år efter att du tog emot varan. Om varan eller delar av den vid normal användning är avsedd att hålla avsevärt längre, är fristen för att reklamera fem år. (Solskydd har 3 års garanti från tillverkaren). Om du inte reklamerar i tid förloras rätten att göra gällande bristen. 

Fel eller brist på måttbeställda varor ska rapporteras till kundservice@hemtex.se. 

Förfrågan måste innehålla följande punkter:

  • Ordernummer  
  • Orsak till reklamation  
  • Önskad/föredragen lösning  
  • Två bilder av hög kvalitet som visar reklamationen (eller en video om det är ett funktionsfel) 

Bedömning av eventuella fel och brister

Vi strävar alltid efter att hitta en bra lösning för våra kunder. Det är inte alltid möjligt. Vid eventuella tvister följer Hemtex beslut från eventuellt konsumenttvistutskott. Om du på eget initiativ vidtar åtgärder för att åtgärda bristen utöver vad som kan vara avtalat med Hemtex betalar vi inte dessa kostnader. Vi förbehåller oss rätten att vidarebefordra reklamationer till tillverkare eller underleverantör för vidare hantering. 

Garanti

Våra garantier gäller i Sverige och innebär inga begränsningar i reklamationsfristen för varor enligt konsumentköplagen.