• Sova
  • Bada
  • Äta
  • Inreda
  • Gardiner
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Designsamarbete: Hemtex + Plingsulli

    Lansering 27:e juli

    Plingsulli berättar om sina mönsterkollektioner för Hemtex


    Illustratören och mönsterformgivaren Ulrika Gustafsson hämtar ofta sina motiv från naturen. I hennes händer blir den till en magisk värd befolkad av fantasifulla varelser.


    En bild frammanar ett rönnbärsträds täta bladverk med klasar av rönnbär och äpplen hängande från grenarna. En annan visar vitsippor och tussilago som slingrar mellan långa hängen av hassel.

    Formgivaren Ulrika Gustafsson har hämtat motiven till sina nya mönster Pomum och Florentine för Hemtex från den nordiska naturen. Men i hennes händer förvandlas de från naturtrogna avbildningar till berättelser från en lekfull fantasivärld.

    Idén till mönstret Florentine växte fram när Ulrika började rita av ett hänge från hassel som hon hittade.
    – Jag vill komma bort från det verklighetstrogna i mina mönster. Jag gillar att förvränga detaljer och att leka med proportioner, som att göra blommorna i Florentine stora och rejäla, säger hon.

    Ulrika Gustafsson arbetar som illustratör och mönsterdesigner och driver det egna företaget Plingsulli i Göteborg. Under hennes penna tar fantasifulla varelser och miljöer form: Uttrycksfulla djur som åker spark och promenerar i stan eller går på kalas med karusell i skogen. Det är en magisk värld där man gärna dröjer sig kvar, ser sig omkring och förundras över dess fantasifulla invånare.

    Kanske var det uppväxten i ett mindre samhälle i Småland, med skogen inpå knuten, som väckte intresset för naturen som motiv. Ulrika har ritat så länge hon kan minnas och redan som barn ville hon bli konstnär.


    – När jag var liten försökte jag rita av allt som det såg ut. Idag bryr jag mig inte så mycket om att teckningarna ska stämma med verkligheten. Ibland börjar jag med att försöka rita av något, men så tröttnar jag och släpper det helt istället. Det viktiga är att känslan blir rätt, att färgerna känns bra. Jag tänker inte så mycket, jag bara gör, säger hon.



    Efter gymnasiet utbildade hon sig vid olika folkhögskolor, bland annat Kapellagården på Öland. Det var under den perioden som Ulrika upptäckte mönsterdesign. Senare läste hon textil konst på HDK, Högskolan för design och konsthantverk, i Göteborg. I slutet av utbildningen startade hon Plingsulli. Ganska snart hade hon sålt några mönster till Ferm Living och till ett barnklädesmärke i Sydkorea.

    Alla Ulrikas mönster och illustrationer har en stark handgjord känsla. Mönster för stora ytor som till exempel sängkläder, tapeter och metervara är oftast uppbyggda av så kallade rapporter, delar som upprepas gång på gång utan att skarvarna blir tydliga. Ulrika gör alltid sina mönster helt klara för hand innan hon färglägger dem i datorn, inklusive mönsterrapporteringen.

    – Jag gillar att man kan se pennans streck, man ser att det är gjort för hand. Det får inte se för ordentligt ut, säger hon.

    Hon arbetar gärna med upprepningar i mönstren. Element återkommer ofta på olika sätt, som de hängande äpplena i Pomum. På samma sätt är det med hennes arbetsredskap.

    – Jag använder alltid samma papper och samma pennor. På det viset är jag en vanemänniska, konstaterar Ulrika. Det finns något befriande oängsligt och tillåtande i Ulrikas sätt att prata om sin design. Hon vet vilket uttryck hon är ute efter och låter känslan avgöra när hon har hittat rätt. Det är tydligt att hon inte låter någon annan sätta ramarna för sitt arbete. Om hon vill ha ett spontant och inte så perfekt uttryck så lämnar hon det med små imperfektioner. Om hon känner för att upprepa en viss detalj många gånger så gör hon det.

    – Det viktiga är att man gör som man känner. Jag vill vara fri att göra saker på mitt eget sätt. Man skapar sin egen värld där man kan det.