• Sova
  • Bada
  • Äta
  • Inreda
  • Gardiner
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Designsamarbete Hemtex + House of Rym Designer Masayoshi Oya

    Blå maneter som glittrar i solen precis under vattenytan i Hemtex nya designsamarbete

    Masayoshi Oya
    berättar om sitt nya
    mönster Manet


    Blå maneter som glittrar i solen precis under vattenytan. Eller kanske ett fång blåklint med stänk av morgondagg kvar på kronbladen? Formgivaren och konstnären Masayoshi Oyas nya mönster Manet för tanken till en klar sommardag vid kusten.


    – Det är ett abstrakt mönster. Jag tycker om tanken att betraktaren kan använda sin fantasi och göra sin egen tolkning. Inspirationen till formerna och färgerna kommer från havet i Sverige, berättar han. För att kunna låta färgerna flyta ihop och samtidigt behålla de skarpa ytterkanterna har Masayoshi blandat färgerna på en vit plastskiva istället för på papper. Uttrycket känns igen från hans koppar och fat i keramik, som får vackra och lekfulla ytor med hjälp av glasyr som får droppa och rinna.

    Masayoshi Oya provade på keramik på en kurs redan i grundskolan. Men det dröjde tills han var 26 år innan han började utbilda sig till keramiker.
    – Jag har alltid drömt om att få arbeta med skapande, men det tog tid innan jag vågade ta steget. Innan dess hade jag pluggat geografi på universitetet och arbetat som personlig assistent.

    Efter studier i keramik vid Seto i Aichi kom han till Sverige och studerade vid Capellagården. År 2011 tog han sin masterexamen vid HDK i Göteborg och året efter grundade han Studio Oyama. Masayoshi är också verksam i designstudion YOIN, som bland annat ställt ut på möbelmässan i Stockholm. Sin arbetsplats har han i den kooperativa verkstaden Sockerbruket 33 i Göteborg, tillsammans med tolv andra formgivare och konstnärer.

    Japansk & svensk tradition

    Masayoshis arbete har rötter både i japansk och svensk tradition. För sina bruksföremål drejar han enkla och harmoniska former som sedan får vara duk för ett lekfullt och raffinerat måleri med glasyrer. Den effektfulla balansen mellan form och dekor, enkelhet och rikedom, är kännetecknande också för traditionell japansk keramik.
    – Jag fick ett annat perspektiv på japansk kultur när jag kom till Sverige. Innan tyckte jag inte att det var så intressant, men härifrån upptäckte jag att det fanns mycket spännande att upptäcka. Min identitet som konstnär är både japansk och svensk. Jag får mycket inspiration från japansk kultur, konst och konsthantverk. Men det är blandningen mellan det japanska och det svenska, vad jag har sett, gjort och upplevt, som inspirerar mig mest idag, säger han.

    I mönsterdesign har Masayoshi hittat ett mer direkt medel för sitt uttryck. Det går att använda fler färger och man behöver inte ta hänsyn till hur leran beter sig och vad som sker under processen med bränning.
    – Jag kommer alltid att arbeta med keramik. Jag gillar att jobba med händerna, det vill jag fortsätta med i resten av mitt liv. Men mönster är också spännande. Och han är öppen för att arbeta inom fler kreativa dicipliner i framtiden. Han för bland annat samtal om framtida designsamarbeten inom textil och papper med en japansk textilkonstnär.
    – Jag vill inte sätta upp några gränser för mitt arbete, utan vill fortsätta utmana mig själv inom olika kreativa områden.