Frågor och Svar

Har du frågor om att handla på hemtex.se? Kontakta oss på kundservice@hemtex.se eller 033-20 84 00. Vi finns på plats varje helgfri vardag mellan kl. 9.00–16.00 och svarar på dina frågor så fort vi kan.

Order/Beställning

Finns varan i lager?
Om varans syns på webben finns den även i lager. Om en färg är slut på en produkt skrivs detta ut på produktsidan.

Kan jag se om en vara finns i butik?
Ja. Välj vilken butik du vill se lagersaldo i. 

Kan jag handla Tax Free i er webbshop?
Tyvärr går detta inte. Enligt skatteverkets regler måste man befinna sig fysiskt i butiken man handlar i för att Tax Free-försäljning skall vara möjlig.

Är min order skickad?
När din order är packad och redo att skickas får du mail. Sen har du din order inom 1-3 dagar med Postnords MyPack. Eller 1-5 dagar om du hämtar ut i butik. Om hela din order finns i vald butik har butiken möjlighet att plocka den direkt i butiken, då får du ditt paket redan samma eller nästkommande dag. Om ordern inte kan skickas från butiken går den från vårt lager och då kan det ta upp till 5 dagar.

Registreras mina bonuspoäng vid köp på webben?
I och med att vi kräver personnummer i kassan säkerhetsställer det att du alltid får din bonus när du handlar online.

Betalning

Hur betalar jag i webbshopen?
Det finns flera olika betalsätt, välj det som passar dig bäst!
De vi erbjuder i dagsläget är:
Kortbetalning (Visa, Mastercard, American Express)
- Faktura (Klarna)
- Avbetalning (Klarna Konto)
- Direktbetalning med SEB, Swedbank, Nordea eller Handelsbanken.

Är det säkert att betala med kort?
Ja, alla betalningar med kort hanteras av vår betalväxel DIBS. Deras säkerhet granskas årligen av VISA och Mastercard.

Kan jag betala med presentkort i webbshopen?
Nej. Tyvärr går det än så länge inte att betala med presentkort i webbshopen.

Jag har returnerat delar av min order, hur vet jag vad jag skall betala av totalbeloppet?
Har du handlat med Klarna Faktura får du en ny faktura efter det att returen är mottagen och registrerad i systemet.

Jag vill förlänga kredittiden på min Klarna faktura, hur går jag tillväga?
Du kan förlänga din kredittid genom att logga in på ”Mitt Klarna”. Klicka här

Köpet gick inte igenom, vad gör jag?
Testa att genomföra köpet igen, och byt betalsätt. Annars kontakta kundservice@hemtex.se

Jag har glömt att fylla i min kampanjkod i kassan. Kan ni dra av rabatten i efterhand?
Ja. Mejla ditt ordernummer och din kampanjkod till kundservice@hemtex.se så justerar vi din order.

Leverans/Frakt

Vilka leveranssätt har ni, och vad kostar de olika alternativen?
Vi levererar med Postnords tjänst MyPack som kostar 49,- inkl. moms. (Fri frakt vid order över 599 kr för dig som är medlem i Club Hemtex. Fri frakt vid ordet över 999 kr för dig som inte är medlem.)Du kan också välja leverans hem till dörren med PostNord MyPack Home för endast 99,- inkl. moms. Vi levererar också direkt till valfri butik, detta är då fraktfritt.

Levererar ni utanför Sverige?
Nej. Vi levererar enbart inom Sverige. Är du bosatt i Finland kan du handla online på www.hemtex.fi.

Kan jag välja en annan leveransadress än där jag bor?
Ja, om du betalar med kort eller direktbank. Vid fakturabetalning kan du inte ändra leveransadress.

Kan jag betala order och skicka till annan person?
Ja, om du betalar med kort eller direktbank. 

Jag behöver min order inom ett visst datum, är detta möjligt?
Snabbaste leveranssättet är utlämning i Hemtexbutik. Om hela din order finns i vald butik har butiken möjlighet att plocka den direkt i butiken, då får du ditt paket redan samma eller nästkommande dag. Om din order inte kan plockas i butiken skickar vi den från vårt lager och då kan det ta upp till 5 dagar.

Var hämtar jag ut mitt paket?
Levereras ditt paket med Postnords MyPack levereras det till närmaste utlämningsställe. Annars kan du välja att hämta ut det i valfri Hemtex butik.

Mitt paket är försenat, vad gör jag?
Med Postnords MyPack kan du spåra din order genom länken i leveransbekräftelsen. Har du valt att hämta ut i butik, vänligen kontakta kundservice, kundservice@hemtex.se

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket från utlämningsställe?
Ditt paket ligger 7 dagar på valt utlämningsställe. Du har möjlighet att förlänga liggtiden via Postnord-appen med ytterligare 7 dagar så det ligger totalt 14 dagar. Om du inte hämtar ut ditt paket inom denna tidsram debiteras en avgift på 200 kr inkl. moms för frakt och omkostnader.

Byten

Hur byter jag min vara?
Du kan byta din vara i alla våra butiker. Visa upp din orderbekräftelse så byter vi varan för dig.
Du kan även skicka tillbaka din vara och sedan göra en ny beställning på hemtex.se.

Så här skickar du in en retur:
Kontakta kundservice via e-post kundservice@hemtex.se eller via telefon 033-20 84 00. Ange ditt ordernummer, för- och efternamn i ditt meddelande till kundservice. Vi kommer att skicka en adresslapp och en retursedel till dig som du postar med din retur. Returkostnaden 69 SEK dras från det återbetalade beloppet.

Se våra köpvillkor för mer information om returer.

Hur lång bytesrätt har jag?
Du har alltid 30 dagars bytesrätt.

Kan jag byta till en annan vara med annat pris än den jag beställde ifrån början?
Ja det kan du, lättast är om du går till närmaste butik med varan och uppger ditt ordernummer. Vill du skicka tillbaka varan går det också bra. Då lägger du själv en ny order med den nya varan och returnerar den du vill byta. Kontakta kundservice@hemtex.se om du vill skicka tillbaka returen.

Kan jag byta min vara i butik?
Ja det kan du, ta med dina varor till butik och ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen som du fick via mail i samband med ditt köp.

Returer

Jag vill skicka tillbaka min order, hur gör jag?
Det finns två enkla sätt att returnera på, antingen kostnadsfritt i butik eller skicka in returen till oss. Om du skickar in din retur tar vi en avgift på 69 SEK för returhanteringen.

Så här returnerar du i butik:
Ta med dina varor till butik och ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen som du fick i samband med ditt köp. Det är kostnadsfritt att returnera i butik.

Så här skickar du in en retur:
Kontakta kundservice via e-post kundservice@hemtex.se eller via telefon 033-20 84 00. Ange ditt ordernummer, för- och efternamn samt att du vill skicka tillbaka din retur i ditt meddelande till kundservice. Vi kommer att skicka en adresslapp och en retursedel till dig som du postar med din retur. Returkostnaden 69 SEK dras från det återbetalade beloppet.

Se Köpvillkor för webbshop för mer information om returer.

Kan jag returnera min order i butik?
Ja, du kan göra returer i alla våra butiker.
Ta med dina varor till butik, ange ditt ordernummer och visa upp giltig legitimation.

Får jag returnera kampanj-varor eller varor köpa på REA?
Ja det får du. Samma villkor gäller som för varor med ordinarie pris.

När/Hur får jag tillbaka mina pengar för de varor jag skickade tillbaka?
Dina pengar betalas tillbaka inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur. Återbetalningen sker på samma sätt som du valde att betala din order på.

Jag vill returnera en vara som är köpt med Klarna faktura, vad gör jag med fakturan?
Skickar du tillbaka din vara inom 14 dagar skall Klarna makulera din faktura. Men returnerar du så att kredittiden hinner gå ut skall du betala fakturan. Sen görs en återbetalning.

Reklamationer

Jag har fått felaktig/trasig vara, vad gör jag?
Skulle varan vara trasig eller felaktig när den anländer till dig, åtar sig Hemtex AB att kostnadsfritt åtgärda felet genom att lämna en ny vara, eller utbetala köpbeloppet till dig. Vid återbetalning av köpbelopp görs en retur via samma betalsätt som köpet. Om du upptäcker ett trasig eller felaktig vara ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Hemtex Kundservice. Vid byte/retur i en fysisk butik skall följesedeln/webbkvittot som medföljer leveransen visas upp i original.

Hur lång tid tar det att behandla min reklamation?
Reklamationer hanteras dagligen. Normaltsätt tar det ett par arbetsdagar. Vi garanterar att återbetalning av köpbeloppet sker senast inom 30 dagar, från det att meddelande om reklamation mottagits och att returen har godkänts.

Se köpvillkor för webbshop för mer information om reklamationer.

Favoriter
Logga in