Köp dina julklappar redan idag - förlängt öppet köp t.o.m. 10/1 2025

På grund av högt tryck kan våra leveranser dröja lite. Vi uppskattar ert tålamod! | The most wonderful sale of the year - Alla julvaror* 50%

Frågor och Svar

Har du frågor om att handla på hemtex.se? Kontakta oss på kundservice@hemtex.se eller 033-20 84 00. Vi finns på plats varje helgfri vardag mellan kl. 9.00–16.00 och svarar på dina frågor så fort vi kan.

Order/Beställning


Kan jag se om en vara finns i butik?
Ja. Välj vilken butik du vill se lagersaldo i. 

Kan jag handla Tax Free i er webbshop?
Nej, det är inte möjligt att handla Tax free i vår webshop p.g.a. skatteregler.


Är min order skickad?
När din order är packad och redo att skickas får du mail. Sen har du din order inom 1-3 dagar med Postnords MyPack. Eller 1-5 dagar om du hämtar ut i butik. Om hela din order finns i vald butik har butiken möjlighet att plocka den direkt i butiken, då får du ditt paket redan samma eller nästkommande dag. Om ordern inte kan skickas från butiken går den från vårt lager och då kan det ta upp till 5 dagar.

Betalning

Hur betalar jag i webbshopen?
Det finns flera olika betalsätt, välj det som passar dig bäst!
De vi erbjuder i dagsläget är:
Kortbetalning (Visa, Mastercard)
- Faktura (Klarna)
- Avbetalning (Klarna Konto)
- Direktbetalning med SEB, Swedbank, Nordea eller Handelsbanken.


Kan jag betala med presentkort i webbshopen?
Nej. Tyvärr går det än så länge inte att betala med presentkort i webbshopen.

Jag har returnerat delar av min order, hur vet jag vad jag skall betala av totalbeloppet?
Har du handlat med Klarna Faktura får du en ny faktura efter det att returen är mottagen och registrerad i systemet.

Jag vill förlänga kredittiden på min Klarna faktura, hur går jag tillväga?
Du kan förlänga din kredittid genom att logga in på ”Mitt Klarna”. Klicka här

Köpet gick inte igenom, vad gör jag?
Testa att genomföra köpet igen, och byt betalsätt. Annars kontakta kundservice@hemtex.se

Jag har glömt att fylla i min kampanjkod i kassan. Kan ni dra av rabatten i efterhand?
Ja. Mejla ditt ordernummer och din kampanjkod till kundservice@hemtex.se så justerar vi din order.

Leverans/Frakt

Vilka leveranssätt har ni, och vad kostar de olika alternativen?
Vi levererar med Postnords tjänst MyPack som kostar 59,- inkl. moms. (Fri frakt till ombud vid order över 599 kr för dig som är medlem i Club Hemtex. Fri frakt till ombud vid order över 999 kr för dig som inte är medlem.) Du kan också välja leverans hem till dörren med PostNord MyPack Home för endast 299,- inkl. moms. Vi levererar också direkt till valfri butik, detta är då fraktfritt.

Levererar ni utanför Sverige?
Nej. Vi levererar enbart inom Sverige. Är du bosatt i Finland kan du handla online på www.hemtex.fi.

Kan jag välja en annan leveransadress än där jag bor?
Ja, om du betalar med kort eller direktbank. Vid fakturabetalning kan du inte ändra leveransadress.

Kan jag betala order och skicka till annan person?
Ja, om du betalar med kort eller direktbank. 

Jag behöver min order inom ett visst datum, är detta möjligt?
Snabbaste leveranssättet är utlämning i Hemtexbutik. Om hela din order finns i vald butik har butiken möjlighet att plocka den direkt i butiken, då kan du hämta ditt paker redan efter 3h. Du får ett SMS när din order finns att hämta.

Var hämtar jag ut mitt paket?
Levereras ditt paket med Postnords MyPack levereras det till närmaste postombud. Annars kan du välja att hämta ut det i valfri Hemtex butik.

Mitt paket är försenat, vad gör jag?
Med Postnords MyPack kan du spåra din order genom länken i leveransbekräftelsen. Har du valt att hämta ut i butik, vänligen kontakta kundservice, kundservice@hemtex.se

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket från utlämningsställe?
Ditt paket ligger 7 dagar på valt utlämningsställe. Du har möjlighet att förlänga liggtiden via Postnord-appen med ytterligare 7 dagar så det ligger totalt 14 dagar. Om du inte hämtar ut ditt paket inom denna tidsram debiteras en avgift på 150 kronor för frakt och omkostnader.

Byten

Hur byter jag min vara?
Du kan byta din vara i alla våra butiker. Visa upp din orderbekräftelse så byter vi varan för dig.
Du kan även skicka tillbaka din vara och sedan göra en ny beställning på hemtex.se.

Så här skickar du in en retur:

På Hemtex.se kan du registrera din retur under ”Mina Sidor”. Om du saknar tillgång till ”Mina Sidor”, kan du enkelt skapa ett konto hos oss. Du kan även kontakta kundservice via e-post kundservice@hemtex.se eller via telefon 033 - 20 84 00, så hjälper vi dig med din retur. Ange ditt ordernummer, för- och efternamn i ditt meddelande till kundservice. Vi kommer att skicka en adresslapp och en retursedel via mejl till dig som du postar med din retur. Returkostnaden 69 SEK dras från det återbetalade beloppet.

Se våra köpvillkor för mer information om returer.

Hur lång bytesrätt har jag?
Du har alltid 30 dagars bytesrätt.

Kan jag byta till en annan vara med annat pris än den jag beställde ifrån början?
Ja det kan du, lättast är om du går till närmaste butik med varan och uppger ditt ordernummer. Vill du skicka tillbaka varan går det också bra. Då lägger du själv en ny order med den nya varan och returnerar den du vill byta. Kontakta kundservice@hemtex.se om du vill skicka tillbaka returen.

Kan jag byta min vara i butik?
Ja det kan du, ta med dina varor till butik och ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen som du fick via mail i samband med ditt köp.

Returer

Jag vill skicka tillbaka min order, hur gör jag?
Det finns två enkla sätt att returnera på, antingen kostnadsfritt i butik eller skicka in returen till oss. Om du skickar in din retur tar vi en avgift på 69 SEK för returhanteringen.

Så här returnerar du i butik:
Ta med dina varor till butik och ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen som du fick i samband med ditt köp. Det är kostnadsfritt att returnera i butik.

Så här skickar du in en retur:
På Hemtex.se kan du registrera din retur under ”Mina Sidor”. Om du saknar tillgång till ”Mina Sidor”, kan du enkelt skapa ett konto hos oss. Du kan även kontakta kundservice via e-post kundservice@hemtex.se eller via telefon 033 - 20 84 00, så hjälper vi dig med din retur. Ange ditt ordernummer, för- och efternamn i ditt meddelande till kundservice. Vi kommer att skicka en adresslapp och en retursedel via mejl till dig som du postar med din retur. Returkostnaden 69 SEK dras från det återbetalade beloppet.

Se Köpvillkor för webbshop för mer information om returer.

Kan jag returnera min order i butik?
Ja, du kan göra returer i alla våra butiker.
Ta med dina varor till butik, ange ditt ordernummer och visa upp giltig legitimation.

Får jag returnera kampanj-varor eller varor köpa på REA?
Ja det får du. Samma villkor gäller som för varor med ordinarie pris.

När/Hur får jag tillbaka mina pengar för de varor jag skickade tillbaka?
Dina pengar betalas tillbaka inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur. Återbetalningen sker på samma sätt som du valde att betala din order på.

Jag vill returnera en vara som är köpt med Klarna faktura, vad gör jag med fakturan?
Skickar du tillbaka din vara inom 14 dagar skall Klarna makulera din faktura. Men returnerar du så att kredittiden hinner gå ut skall du betala fakturan. Sen görs en återbetalning.

Reklamationer

Jag har fått felaktig/trasig vara, vad gör jag?
Skulle varan vara trasig eller felaktig när den anländer till dig, åtar sig Hemtex AB att kostnadsfritt åtgärda felet genom att lämna en ny vara, eller utbetala köpbeloppet till dig. Vid återbetalning av köpbelopp görs en retur via samma betalsätt som köpet. Om du upptäcker ett trasig eller felaktig vara ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Hemtex Kundservice. Vid byte/retur i en fysisk butik anges ordernummer i kassan.

Hur lång tid tar det att behandla min reklamation?
Reklamationer hanteras dagligen. Normaltsätt tar det ett par arbetsdagar. Vi garanterar att återbetalning av köpbeloppet sker senast inom 30 dagar, från det att meddelande om reklamation mottagits och att returen har godkänts.

Se köpvillkor för webbshop för mer information om reklamationer.