Butikerna blir e-handelslager när Hemtex omnisatsar

Nu lanserar Hemtex en helt ny tjänst som ytterligare suddar ut gränserna mellan online och offline. Hemtex e-handelskunder kommer att kunna hämta ut sina paket i vald butik bara några timmar efter att de lagt sin beställning – tack vare butikspersonalen.

Genom att låta butikerna hantera en viss del av e-handelsordrarna kan Hemtex erbjuda blixtsnabba leveranser. - Det är ett sätt för oss som detaljhandlare att nyttja vårt butiksnät. Samtidigt som vi effektiviserar vår interna logistik. Här finns ju halva vårt lager redan nära kund, säger Björn Abild, VD på Hemtex.

Personalen plockar produkterna
Kunderna kommer inte märka någon skillnad vid beställningstillfället. De lägger sin order precis som vanligt, men finns allt i vald butik så plockar och packar butikspersonalen varorna direkt i butik. Därefter går ett SMS ut till kunden att paketet finns att hämta i butik. Genom detta blir processen från order till leverans kortare i alla led.

Blixtleverans blir glad överraskning
Till en början utlovar Hemtex inte någon expressleverans. Den snabba leveransen blir en glad överraskning. - Vi hoppas såklart att våra kunder ser det som en stor fördel att de kan hämta sitt paket inom några timmar istället för att vänta ett par dagar, säger Björn Abild. - På det här sättet integreras kanalerna och det blir enklare och mer tilltalande för våra kunder att handla. Butikerna får e-handelsförsäljningen och vi syr ihop vårt omnikanalerbjudande mot kunden på ett grymt bra sätt!
Tjänsten lanseras nu i november via pilotbutiker i Sverige. I början av 2018 beräknas lanseringen ske brett i alla Hemtex 148 svenska och finska butiker.

2017-11-10