• Sova
  • Bada
  • Äta
  • Inreda
  • Gardiner
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Jul
  • Drömläge eller kuddkrig

    Varför är kudden så viktig? När ska den bytas ut och vad vet du egentligen om kvalster? Här får du reda på det du inte visste om kuddar och sömn.

    Vi tillbringar väldigt många timmar tillsammans med dem. Nästan halva vårt liv. Vi dreglar på dem, trycker ner dem, kramar och längtar efter dem, njuter och byter ut dem …


    Vi pratar kuddar. Och lite täcken. Rätt kuddmodell, anpassad efter din madrass hårdhet, gör att nacken och ryggen hamnar i en neutral position och kroppen kan slappna av. Du vaknar skönt utvilad. Fel kudde kan orsaka muskelspänningar och sömnbesvär och ihop med fel täcke en ofräsch känsla. Du känner dig inte kul när klockan ringer.


    Att välja kudde

    Valet av kudde och täcke kan alltså bestämma hur din dag blir. Och hur gott du egentligen sover. Vrider och vänder du dig, ligger du på sidan, på rygg eller mage? Svaret säger vilken sorts kudde som passar just dig. Med tiden ändras våra kroppar och behov, eller du kanske byter säng. Då kan du behöva en ny typ av kudde. Generellt ska den ha en bra grundform som behåller stödet utan att sjunka ihop när du sover.


    Håll kvalsterna borta

    Oavsett vilken sorts sovkudde eller täcke du har är det viktigt att hålla dem rena. Ett kuddskydd under örngottet kan enkelt tas av och tvättas. För att hålla kvalster och bakterier borta bör kudden även tvättas minst två gånger om året i 60 grader. För om du har haft den i runt två år kan hela tio procent av dess vikt bestå av kvalster och kvalsterbajs. En kväljande tanke. När det gäller täckets skötselråd bör överdraget absorbera svett och fukt för då behöver själva täcket inte tvättas så ofta. En gång om året är ändå bra och vädra det gärna mycket. Men undvik piskan. Att skaka och lufta är bättre för då förstörs inte fibrer och fjädrar.


    Sömn gör dig gott

    Vårt sömnbehov är väldigt individuellt och kan variera beroende på hur mycket vi tänker och rör oss under dagen. I snitt kan man säga att vi sover runt sju timmar. Som kuriosa kan vi berätta att det är betydligt mindre än till exempel vår närmaste släkting schimpansen. Den sover tolv timmar per dygn. Och lättare än oss. Förmodligen för att de behöver vara beredda på att fly och att inte ramla ur träd. De extra vakna timmarna vi fått tillgodo tror forskarna har hjälpt oss utveckla våra hjärnor och skapa redskap. Som kuddar kanske …