• Sova
  • Bada
  • Äta
  • Inreda
  • Gardiner
  • Barn
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Jul
  • Morgontrött? Vakna pigg med våra tips!

    Så här trotsar du morgontröttheten

    Är du supertrött på morgonen och har du svårt att komma upp ur sängen borde du se till att lägga dig tidigare på kvällen. Du har såklart hört det förut s�� inget vidare tips kanske. Och är man en kvällsmänniska är det ju lättare sagt än gjort.

    Sov på regelbundna tider

    Kroppen mår bra av rutiner, sägs det. Se därför till att försöka sova på regelbundna tider. Att somna och vakna vid samma tid varje dag, även på helgerna, är det allra bästa för att vakna pigg och utvilad.



    Sov svalt och mörkt

    Se till att ha det svalt och mörkt i sovrummet. Sängen ska vara skön och täcket lagom varmt. Då sover du allra bäst utan avbrott mitt i natten.



    Strunta i snasket

    Smaskar du i dig sötsaker på kvällen blir du pigg och får svårare att somna. Undvik snasket sent på kvällen så somnar du lättare och sover gott hela natten.



    Varva ner på kvällskvisten

    • - Träna tidigare på dagen
    • - Drick inte koffein på kvällen
    • - Ät inte sena middagar
    • - Jobba på dagen inte på småtimmarna
    • - Stäng av tv:n i sovrummet
    • - Dela inte säng med en padda


    Sömnproblem?
    Läs våra åtta tips mot sömnnproblem här >>

    Husmorstips: varm mjölk med honung

    Oavsett om du har svårt att sova på kvällen eller om du vaknar mitt i natten finns ett husmorstips som får dig att somna. Värm en kopp mjölk och lägg i en sked honung. Då hinner du knappt säga godnatt innan du somnar!


    Ställ väckarklockan utom räckhåll

    När du ställer din väckarklocka, se då till att även placera den utom räckhåll. När den ringer på morgonen är du tvungen att ta dig upp ur sängen för att stänga av den.


    Låt solens strålar väcka dig

    Strunta i att dra för gardinerna och låt solens strålar skina in i sovrummet på morgonen. Det finns även väckarklockor som lyser upp sovrummet på morgonkvisten och skapar samma sköna känsla.

    Stig upp när klockan ringer

    Det är lätt att tro att snooze är en härlig uppfinning, men faktum är att det bara gör det svårare att stiga upp. Undvik snooze och kliv upp direkt istället.


    Tänd upp och sätt på tv:n

    Ljus och ljud gör att du vaknar lättare. Tänd upp och ta en sväng till lite härlig musik medan du borstar tänderna. Det gör dig pigg på morgonen!


    Träning ger energi

    Tycker du om att träna så boka in ett träningspass tidigt på morgonen. Då får du energi som räcker hela dagen.

    Förbered en riktigt god frukost

    Se till att ha något att se fram emot när du vaknar. En riktigt god frukost till exempel gör dig pigg på morgonen.

    Testa en app

    Det finns flera appar som känner av hur du sover och väcker dig precis vid rätt tillfälle. Du väcks när du sover som lättast och inte mitt i djupsömnen. Därför vaknar du piggare.

    Med dessa tips för bättre sömn önskar vi dig en riktigt god natts sömn och att du sedan vaknar härligt utvilad och pigg till en underbart god morgon!