• Sova
  • Bada
  • Äta
  • Inreda
  • Gardiner
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Hemtex + Emma von Brömssen Designsamarbete

    Luftiga mönster med paradisfåglar pryder produkterna i Hemtex nya designsamarbete

    Emma von Brömssen
    berättar om sitt nya
    mönster Paradis


    Paradisfåglar betraktar oss högtidligt från sina grenar på formgivaren Emma von Brömssens nya mönster Paradis. Vingar och stjärtfjädrar smälter in i det omgivande bladverket och runt omkring återspeglar små kottar formen på fåglarnas fjäderskrud – en kurragömmalek med detaljer som är karaktäristisk för hennes design.


    Med inspiration från Asien

    Emma var nyss hemkommen från en resa till Japan när hon utvecklade motivet, hennes första samarbete med Hemtex. – Det är ett mönster som är ganska typiskt för mig. Jag är väldigt inspirerad av asiatiska och japanska mönster. Jag tycker om att leka med former och därför arbetar jag ofta enfärgat. Det blir tydligare då, säger hon.

    Det var under utbildningen på HDK, Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg, som Emma på allvar fördjupade sig i mönster och utvecklade sin flödande stil. Det var också här hon började arbeta med att gömma detaljer och låta element smälta ihop, ett tema som blivit ett av hennes signum som formgivare.

    Sedan hon tog examen 2008 har hon gjort mönster för både sin egen textilkollektion och för företag som Eco Wallpaper, House of Rym och Sandberg. Motiven kommer ofta från naturen, både från trädgården i hemstaden Göteborg och från intryck som hon samlar på sig på resor runt om i världen. I februari 2016 utsågs hon till Årets stjärnskott i Designsverige av inredningstidningen ELLE Decoration.

    Hur mönstret blev till

    Mönster för textil och tapeter byggs upp av en komposition, rapporten, som upprepas gång på gång över hela ytan. Utmaningen för en mönsterdesigner är att konstruera rapporten, den ursprungliga kompositionen, så att mönstret flödar naturligt och blicken inte fastnar vid skarvarna. – Jag vill att mina mönster ska vara en dekorativ helhet. Man ska inte haka upp sig på delar. Att rapporteringen fungerar är avgörande för hur mönstret blir, det är en väldigt spännande process, säger hon.

    Tanken med Paradis var att gömma fåglarna i bladverket genom att låta formen på deras stjärtfjädrar upprepa sig i bladen. Emma visste också från början att det skulle vara ett luftigt mönster. Däremot utgick hon inte från något specifikt träd. Formerna i sig är det viktiga, inte att motivet är realistiskt.

    Det nya mönstret är målat med pensel och med bläck i en och samma kulör. Emma åstadkommer färgskiftningarna genom att ta mer eller mindre färg på penseln. Men det är mycket arbete innan det är dags att börja måla. – I början har jag en idé om vilket mönster jag vill göra och hur jag vill bygga upp det. Jag börjar med en skiss över rapporten och hur den ska flöda. Sedan ritar jag upp hela kompositionen i full skala med blyerts innan jag målar den med pensel, berätta hon.

    Efter att hon skannat in den målade kompositionen finjusterar hon detaljerna i datorn, tar bort och lägger till. Men hon retuscherar inte bort spåren av penseln. – Jag vill att det ska synas att det är målat. Det kan bli lite ojämnt eller komma lite utanför, men det ger ett liv åt mönstret. Det blir lite som det blir. Och det måste inte alltid vara så tillrättalagt, det får gärna finnas något som kittlar lite.