• Erbjudanden
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Hemtex satsar digitalt
    - nya webben blir snabbare, enklare och bättre

Heminredningskedjan Hemtex lanserar nya uppgraderade hemtex.se.
    – Vi har tagit hjälp av några av branschens främsta experter i vår ambition att sudda ut gränsen mellan butikerna och e-handeln. Den nya webbplatsen blir snabbare, enklare och bättre, säger Martin Richardsson, e-handelschef på Hemtex.

Den nya webbplatsen är ett led i arbetet med att göra Hemtex till heminredningsbranschens ledande online-aktör.

Webbplatsen blir en allt viktigare hörnsten inom detaljhandeln. Förutom att e-handel utgör en växande andel av den totala försäljningen är det idag mer regel än undantag att kunder förbereder sig på webben innan de besöker en fysisk butik, något man märkt av på Hemtex.

– Vår långsiktiga strävan är att successivt sudda ut gränserna mellan online och de fysiska butikerna, säger Martin Richardsson. Det ska vara enkelt och roligt att shoppa på Hemtex, och då måste vi sänka varje teknisk tröskel så att kunderna kan fokusera på inspiration och kvalificerad produktinformation.

I likhet med de flesta moderna webbplatser är nya hemtex.se responsiv för att fungera lika bra oavsett om man använder dator, surfplatta eller mobil. I synnerhet det senare, mobilen, har varit vägledande i designarbetet.

– Mer än hälften av vår trafik och närmare hälften av vår e-handel går via mobiler idag. Då gäller det att designen är genomtänkt och gör vårt rika bildmaterial rättvisa även om skärmen bara är några få tum.

Just bilder har tillmätts stor vikt vid utvecklingen av den nya webbplatsen. Hemtex satsar nu på ännu fler och ännu större bilder, ofta tagna i den egna studion, men också kunderna bidrar med bildmaterial.

Vad gäller det tekniska har Hemtex använt några av marknadens bästa lösningar, något som bland annat märks i en av branschens kortaste laddningstider. E-handelsplattformen kommer från Viskan och kassafunktionen har hämtats från Klarna. En annan sak som kunderna kommer att upptäcka är att såväl sökfunktion som filtrering är påtagligt förbättrade.

– Som kund ska man inte alls behöva tänka på tekniken, det ska bara vara lätt och bli rätt, säger Martin Richardsson.

I arbetet med att utveckla nya hemtex.se har man omgett sig med några av Sveriges främsta experter inom e-handel och online. E-handelsprofilerna Sara Wimmercranz och Sïmon Saneback fick ta plats i ett advisory board som kompletterades med Christina Andersson som bidragit med värdefulla erfarenheter från spelbranschen.

– Med över 150 butiker i Sverige, Finland och Estland är Hemtex redan idag ledande offline. Nu tar vi ett viktigt nästa steg för att ta ledningen även online, säger Martin Richardsson.

För ytterligare information kontakta:
    Martin Richardsson, E-handelschef, på tel. 070 301 08 60