• Erbjudanden
  • Sova
  • Bada
  • Äta
  • Inreda
  • Gardiner
  • Barn & Baby
  • Varumärken
  • Inspiration
  • Jul
  • Frågor och Svar – webbshop


    Har du frågor om Hemtex webbshop? Kontakta oss på kundservice@hemtex.se eller 033-20 84 00. Vi finns på plats varje helgfri vardag mellan kl. 9.00–16.00 och svarar på dina frågor så fort vi kan.

    Order/Beställning

    Finns varan i lager?
    Om varans syns på webben finns den även i lager. Om en färg är slut på en produkt skrivs detta ut på produktsidan.

    Kan jag se om en vara finns i butik?
    Ja, däremot kan du inte se varor med sänkt pris.

    Kan jag handla Tax Free i er webbshop?
    Tyvärr går detta inte. Enligt skatteverkets regler måste man befinna sig fysiskt i butiken man handlar i för att Tax Free-försäljning skall vara möjlig.

    Är min order skickad?
    När din order är packad och redo att skickas får du mail. Sen har du din order inom 1-2 dagar med Postnords MyPack. Eller 3-6 dagar om du hämtar ut i butik.

    Registreras mina bonuspoäng vid köp på webben?
    I och med att vi kräver personnummer i kassan säkerhetsställer det att du alltid får din bonus när du handlar online.

    Betalning

    Hur betalar jag i webbshopen?
    Det finns flera olika betalsätt, välj det som passar dig bäst!
    De vi erbjuder i dagsläget är:
    Kortbetalning (Visa, Mastercard, American Express)
    - Faktura (Klarna)
    - Avbetalning (Klarna Konto)
    - Direktbetalning med SEB, Swedbank, Nordea eller Handelsbanken.

    Är det säkert att betala med kort?
    Ja, alla betalningar med kort hanteras av vår betalväxel DIBS. Deras säkerhet granskas årligen av VISA och Mastercard.

    Kan jag betala med presentkort i webbshopen?
    Nej. Tyvärr går det än så länge inte att betala med presentkort i webbshopen.

    Jag har returnerat delar av min order, hur vet jag vad jag skall betala av totalbeloppet?
    Har du handlat med Klarna Faktura får du en ny faktura efter det att returen är mottagen och registrerad i systemet.

    Jag vill förlänga kredittiden på min Klarna faktura, hur går jag tillväga?
    Du kan förlänga din kredittid genom att logga in på ”Mitt Klarna”. Klicka här

    Köpet gick inte igenom, vad gör jag?
    Testa att genomföra köpet igen, och byt betalsätt. Annars kontakta kundservice@hemtex.se

    Jag har glömt att fylla i min kampanjkod i kassan. Kan ni dra av rabatten i efterhand?
    Ja. Mejla ditt ordernummer och din kampanjkod till kundservice@hemtex.se så justerar vi din order.

    Leverans/Frakt

    Vilka leveranssätt har ni, och vad kostar de olika alternativen?
    Vi levererar med Postnords tjänst MyPack som kostar 49,- inkl. moms. Du kan också välja leverans hem till dörren med PostNord MyPack Home för endast 99,- inkl. moms. Vi levererar också direkt till valfri butik, detta är då fraktfritt. Företagsorder levereras med Företagspaket.

    Levererar ni utanför Sverige?
    Nej. Vi levererar enbart inom Sveriges. Är du bosatt i Finland kan du handla online på www.hemtex.fi

    Kan jag välja en annan leveransadress än där jag bor?
    Ja om du betalar med kort eller direktbank. Vid fakturabetalning kan du inte ändra leveransadress.

    Jag behöver min order inom ett visst datum, är detta möjligt?
    Snabbaste leveranssättet är Postnords MyPack. Då har du ditt paket inom 1-2 arbetsdagar.

    Var hämtar jag ut mitt paket?
    Levereras ditt paket med Postnords MyPack levereras det till närmaste utlämningsställe. Annars kan du välja att hämta ut det i valfri Hemtex butik.

    Mitt paket är försenat, vad gör jag?
    Med Postnords MyPack kan du spåra din order genom länken i leveransbekräftelsen. Har du valt att hämta ut i butik, vänligen kontakta kundservice, kundservice@hemtex.se

    Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
    Ditt paket går tillbaka till vårt lager efter 14 dagar och du debiteras en avgift på 200 kr inkl. moms för frakt och omkostnader.

    Byten

    Hur byter jag min vara?
    Du kan byta din vara i alla våra butiker. Visa upp ditt kvitto eller orderbekräftelse så byter vi varan för dig.

    Så här skickar du tillbaka din order:
    - Fyll i retursedeln som du hittar här och lägg i paketet.
    - Skicka tillbaka paketet till följande adress:

    Hemtex AB
    c/o Speed Logistics
    Prognosgatan 12
    504 64 Borås

    Kom ihåg att posta returen som ett spårbart paket och inte som brev. Det är också viktigt att du sparar ditt inlämningskvitto som bevis att du skickat iväg varan till oss.

    Se våra köpvillkor för mer information om returer.

    Hur lång bytesrätt har jag?
    Du har alltid 30 dagars bytesrätt

    Kan jag byta till en annan vara med annat pris än den jag beställde ifrån början?
    Ja det kan du, lättast är om du går till närmaste butik. Vill du byta till en vara med lägre pris kan lagret skicka den direkt till dig efter att de mottagit din retur. Vill du däremot byta till en vara med högre pris lägger du själv en ny order. Kontakta kundservice@hemtex.se först om du är osäker.

    Kan jag byta min vara i butik?
    Ja det kan du, mot uppvisande av kvitto som du fick med din order.

    Returer

    Jag vill skicka tillbaka min order, hur gör jag?
    1. Skriv ut och fyll i retursedeln som du hittar här
    2. Lägg i retursedeln tillsammans med produkten i lämpligt emballage.
    3. Skicka tillbaka paketet till följande adress:

    Hemtex AB
    c/o Speed Logistics
    Prognosgatan 12
    504 64 Borås

    Kom ihåg att skicka returen som ett spårbart paket och inte som brev. Det är också viktigt att du sparar ditt inlämningskvitto som bevis att du skickat iväg varan till oss.

    Se Köpvillkor för webbshop för mer information om returer.

    Kan jag returnera min order i butik?
    Ja, du kan göra returer i alla våra butiker.
    Ta med dina varor till butik, ange ditt ordernummer och visa upp giltig legitimation.

    Får jag returnera kampanj-varor eller varor köpa på REA?
    Ja det får du. Samma villkor gäller som för varor med ordinarie pris.

    När/Hur får jag tillbaka mina pengar för de varor jag skickade tillbaka?
    Dina pengar betalas tillbaka inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur. Återbetalningen sker på samma sätt som du valde att betala din order på.

    Jag vill returnera en vara som är köpt med Klarna faktura, vad gör jag med fakturan?
    Skickar du tillbaka din vara inom 14 dagar skall Klarna makulera din faktura. Men returnerar du så att kredittiden hinner gå ut skall du betala fakturan. Sen görs en återbetalning.

    Reklamationer

    Jag har fått felaktig/trasig vara, vad gör jag?
    Skulle varan vara trasig eller felaktig när den anländer till dig, åtar sig Hemtex AB att kostnadsfritt åtgärda felet genom att lämna en ny vara, eller utbetala köpbeloppet till dig. Vid återbetalning av köpbelopp görs en retur via samma betalsätt som köpet. Om du upptäcker ett trasig eller felaktig vara ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Hemtex Kundservice. Vid byte/retur i en fysisk butik skall följesedeln/webbkvittot som medföljer leveransen visas upp i original.

    Hur lång tid tar det att behandla min reklamation?
    Reklamationer hanteras dagligen. Normaltsätt tar det ett par arbetsdagar. Vi garanterar att återbetalning av köpbeloppet sker senast inom 30 dagar, från det att meddelande om reklamation mottagits och att returen har godkänts.

    Se köpvillkorför webbshop för mer information om reklamationer.